Tufft i skolan_beskuren

Så kan skolan hjälpa

Dela på Facebook Dela på Twitter

Efter hjärntumören behöver barn extra stöd i skolan. Det är också viktigt med extra tid för prov och uppgifter.

Många barn som har haft en tumör i hjärnan får svårare i skolan än sina kompisar. Därför behöver de stöd, bland annat mer tid till inlärning eller kunskapsprov. Men det kan dessvärre ta flera år innan problemen upptäcks.

– Skolan måste skaffa sig kunskap om varje enskilt barn och vilka styrkor det har. Behoven och svårigheterna kan skilja sig åt och då blir det ännu viktigare att stötta och göra uppföljningar med jämna mellanrum, säger Malin Lönnerblad, specialpedagog vid Astrid Lindgrens barnsjukhus.

Tillsammans med läkare, neuropsykolog och kurator gör hon utredningar och bedömningar av barn som har behandlats för hjärntumör. Barn som har haft hjärntumör behöver också avgränsade uppgifter och mycket stöd i klassrummet. Det är också viktigt med åtgärdsprogram och en specialpedagogisk utredning där barnets behov finns nedskrivna.

Bland annat är det viktigt att undersöka ordförståelse, läsförståelse, läshastighet, stavning, grundläggande matematik och taluppfattning. Då kan barnen få rätt hjälp när de kommer tillbaka till skolan efter sin sjukperiod. Det kan också handla om att minska antalet eller omfånget på uppgifterna.

– Många av de här barnen blir snabbt trötta och har en begränsad uthållighet. Att förlänga provtid, belasta mindre, slå ihop ämnen och sortera uppgifterna är andra tips på vad skolan kan göra, säger Malin Lönnerblad.

Bli Barnsupporter redan idag – ditt bidrag gör skillnad

Dela på Facebook Dela på Twitter